Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Coffee table

Po menší pauze jsem tu opět s dalším kouskem nábytku, tentokrát coffee table do obývacího pokoje. Poté, co jsem vyrobil jídelní stůl, jsem dostal „zuby“ na sice menší porci co se týká objemu, ale o trochu náročnější výrobu co se týká času. Ve své podstatě to bylo o tom samém, jako jídelní stůl. Nakoupil jsem odřezky fošen, co se jim tam válely v bedně a také jsem vzal zbytky dřeva, co jsem měl z výroby jídelního stolu, a začala výroba.

Tentokrát jsem byl ale rozhodnut, že horní desku udělám z exotického/drahého dřeva ať to stojí, co to stojí. Moje volba padla na Zebra wood a Wenge. Obě stejně drahé. Nohy stolku jsem zamýšlel ve stejném duchu, jako jídelní stůl… tudíž poslepované kousky zbytků fošen různých druhý dřeva a celé poskládané do tvaru pagody s menším twistem. Ale pojďme se na výrobu stolku podívat pěkně od začátku. Nejdříve tedy výroba nohou.

Tady můžete vidět, jak veliké kousky fošen, jaké druhy dřev a jejich ceny jsem na výrobu nohou použil. Je tam v podstatě zastoupen ten samý materiál, co byl použit na výrobu jídelního stolu. Ten dlouhý kus je mahagon, topol, ořech, dub atd. Ten kousek s tím X-kem je Teak a byl to opět nejdražší kus ze všech. Stál tuším $34. Celkově dřevo na nohy stálo $60.

Základní představa o stolku byla, že bude 2´ x 3´ (24“x36“…60,96cm x 91,44cm). Jeho výška bude 18“ 45,72cm. Představte si, že chcete udělat oheň a polena poskládáte do pyramidy ve formě pagody, kdy půdorys nebude čtverec, ale obdélník. Taková byla moje představa o nohách stolku. Strany obdélníku budou kopírovat můj stolek, přičemž budou vždy o 1´ menší, tudíž rozměry nohou budou 1´ x 2´. Chtěl jsem, aby nohy byly poslepovány z co nejvíce jednotlivých kousků dřev a bylo mi jedno, jestli budou letokruhy cik-cak o 90 stupňů od sebe, malé/velké kousky…prostě jsem to krájel, jak mi to přišlo do pracek.

Moc jsem toho tenkrát nevyfotil a tak tady je jen začátek. Chtěl jsem udělat 5 pater, přičemž jsem tedy potřeboval 6 dlouhých stran (61cm) a 4 kratší strany (30cm) a každé patro, stejně jako na pagodě bude mít dvě dlouhé nebo dvě krátké strany a ty se budou střídat. Každá noha měla rozměr v profilu 2“x4“ (5cmx10cm),(jak se tady lidově říká „tů baj fór“). Když jsem to celé nařezal, tak jsem to poskládal do požadovaných délek tak, aby každá noha obsahovala od každého dřeva něco. Nechtěl jsem, aby jedna noha byla vyloženě „cool“ a jiná nudná. Řezal jsem tudíž i pod úhlem 45 stupňů, abych do toho vnesl i trochu koření. U kamaráda jsem to tedy nařezal a odvezl domů, kde se mi to podařilo kupodivu během víkendu celé poslepovat. Spotřeboval jsem komplet veškeré zbytky dřeva, které jsem měl a vyšlo to úplně perfektně, nic jsem nemusel dokupovat.

Slepené nohy jsem odvezl do shopu, kde jsem potřeboval, aby to projeli hoblovkou. Už tam mám svého „paťáka“ Andyho, který o mě pečuje a věnuje se mi. Trochu se na mě v počátku nedůvěřivě díval a musel si zavolat i majitele na konzultaci. Měl starost, že se to v hoblovačce poláme, vzhledem k už k výše podané informaci, že letokruhy byly cik-cak a poslepované o 90 stupňů k sobě. Tvrdili, že takhle se to normálně nedělá a že to ta fréza může zničit. Pár babek navíc jim zalepilo hubu a vzali mi to s tím, že se pokusí to nezničit. Já měl sice trochu taky obavu, že se to poláme, protože jsem si byl vědom, že s tím řezáním jsem si práci moc nedal. Při řezání jsem totiž pospíchal a taky to tak vypadalo. To víte, doma zrovna narozená dcera, pár dní na světě a já klobu posranej stůl, kdo by se divil. No, takže jsem to řezal narychlo a někdy ty spoje nebyly to pravé ořechové a při slepování se mi to kroutilo, anebo tam byly škvíry a lepidlo to nevzalo. Jen jsem doufal, že to nějak tu hoblovku přežije.

Teď k horní desce. U jídelního stolu jsem to kvůli extrémní ceně musel vzdát, ale tady jsem koupil to Zebra wood. Přitom jsem přemýšlel, že by nebylo docela špatné do toho přidat ještě jedno. Takže když už to celé slepuju, tak proč neslepit i vrchní desku. Volba padla na Wenge, které je taky peckózní a stejně drahé.  No posuďte sami, není to krása si vybírat z tohohle?

Můžu vám říct, že úplně pecka vypadá ten Padauk a Purple Heart. Mají takový fialový nádech, ale na vzduchu oxidují a fialová barva se postupně vytratí a změní se na mně málo atraktivní odstín hnědé. Rozhodnul jsem se tedy jen pro tyto dva druhy. Horní desku jsem tady udělal z 1“ (2,5cm) prken dvou dřev, přičemž jsem střídal jednotlivé prkna. Okraj jsem opatřil lištou, vertikálně posazenou, která tloušťku horní desky opticky zesiluje, že máte pocit, že je to celé vyrobeno z masívu o tloušťce 2“ (5cm). Jak horní deska, tak okraj, jsou obojí seříznuty v úhlu 45 stupňů a slepeny, takže nikde nevidíte spoj. V tom je to kouzlo a optický dojem celistvosti desky. Tím jsem ušetřil náklady za materiál. Kdybych to dělal celé z fošny 2“, tak by to stálo palici. Takhle jsem to udělal jen z 1“ a postranní lišta se postarala, aby to vypadalo jako 2“.

Tady můžete vidět detail hrany stolu, kde zvenčí nevidíte žádné spoje a mohli byste si myslet, že je to celé z masívu. Pravda je taková, že jsem to udělal jen z materiálu poloviční tloušťky a na druhém obrázku můžete vidět, jak je to uvnitř duté. Jak jsem již psal, hrany desky a postranní lišty jsou k sobě seříznuté pod úhlem 45 stupňů. To světlé dřevo je Zebra Wood a to tmavé je Wenge.

Ale pojďme se nyní podívat, jak vypadaly nohy, poté co jsem je přivezl domů a začal skládat pagodu.

Toto byla moje původní myšlenka to takto poskládat. Všimněte si, že jsem začal základnou dole u země. Obě dlouhé strany postaveny na výšku. Každé další patro by mělo každou stranu jinak posazenou a to jak krátké strany, tak i ty dlouhé. Na jedné straně by noha byla položena na výšku a na druhé by byla položena na ležačku. Všimněte si druhé patro od spodu, ta strana blíže k nám je noha na ležačku a ta vzdálenější je na výšku. Třetí patro, opět dlouhá strana…ta blíže k nám je na výšku, ta vzdálenější je na ležačku. A tak by to šlo až nahoru. Oni když se vystřídají všechny strany, tak světe div se, ale všechny čtyři rohy budou ve stejné výšce a to potřebujeme, aby horní deska byla vodorovná, že? Vypadá to famózně, ale zjistil jsem, že by to dalo nesmírnou pečlivost to celé vyměřit a provést. Navíc by se to muselo všechno vrtat a dávat na vruty, páč tím, jak je to celé nakřivo, tak dosedové plochy pro lepidlo by byly minimální a nedrželo by to. Hrozně by se mi to líbilo, kdyby horní deska byla ze skla a vy se toho mohli kochat krze sklo, ale jelikož jsem měl horní desku ze dřeva, nebylo pro mne až tak prioritní, se s tím tak pachtit. Rozhodnul jsem, že to udělám jednoduší. Asi takto:

Udělal jsem cik-cak kratší strany (na jedné straně nohy na výšku a druhé na ležačku), ale delší strany jsem nechal na obou stranách buď na výšku anebo na ležačku. Tím jsem vytěsnil 3D efekt, ale i tak to bude vypadat dost dobře, počkejte si na finální fotky.

Tady už ty nohy skládám dohromady, všechno vyměřuji. Abychom si to tedy shrnuli. Chtěl jsem podstavec mít o 1 stopu v obou směrech kratší, než rozměry horní desky. Abych vytvořil pagodu a přitom zachoval tedy rozměry 12“x24, udělal jsem délku nohou v obou směrech o 2“ delší. Delší strana nohou je tedy dlouhá 26“ a v profilu je to před zpracováním 2“x4“. Záměrně píši před zpracováním, protože ve finále je to 1,75“x3,5“ a je to způsobeno vším tím hoblováním a srovnáním do požadovaného profilu, ale to tuším každý ví. Kratší strana je 14“. Vidíte, jak se to vždy na každé straně o 1“ překrývá? To jsou právě ty 2“ o které jsem to vyrobil delší.

Tady na tom obrázku si povšimněte jedné důležité věci. Původně jsem potřeboval nohou celkově 10. Já jich pro sichr udělal 11 a co se nestalo, jedna se fakt při hoblování rozlomila na dva kusy. Nebylo tam dostatek lepidla. „No nic“, říkám si, „nevadí, můžeš mi to prosím pilou přepůlit?“ (to jsem se ptal Andyho v shopu. „Já bych z toho mohl udělat poličku, kterou bych přilepil z boku na jednu z těch nohou“. A on že jo. Tady jsem s tím začal experimentovat a různě to skládat, jak by asi mohlo dobře vypadat. Takže, jak si můžete všimnout tam dole, to tenké prkýnko položené na ležačku je moje budoucí polička.

Všechno muselo pochopitelně lícovat sedět jak prdel na hrnci. Tady si všimněte, že jsem kvůli budoucí poličce posunul tu prostřední delší stranu směrem dovnitř. Tím jsem vytvořil prostor a polička nebude zbytečně vyčuhovat ven. Nechtěl, aby zbytečně trčela z perimetru podstavce a někdo si o to nerozrazil kotník nebo haxnu, když u toho bude sedět.

Toto bylo finální poskládání nohou předtím, než jsem přistoupil k lepení. Jelikož to prostřední dlouhé patro bylo „našikmo“, měly ty kratší strany nad tím a pod tím tendenci se naklánět, podle toho, kde byla větší váha. Nechtěl jsem žádnou „fórovinu“a chtěl jsem, aby to vypadalo „k světu“.

Tudíž jsem slepil dolní a horní patro zvlášť. S tím, že pakliže takto udělám, tak ta našikmo noha už nebude dělat brajgl a nebude se tam mrcasit.

Tu mrchu šikmou jsem přestřelil vrutama, tak aby to drželo a přitom nebyly nikde vidět.

Jak můžete vidět na tomto obrázku, ta šikmá noha se dotýká těch kratších stran jen na opravdu velmi malé ploše, čítající pár čtverečních milimetrů a bylo by hloupé si myslet, že to bude držet. Musel jsem to zpevnit. Ty vruty nikdo neuvidí, protože na nich bude ležet to horní patro.

Tady už přilepuji první poličku. Trochu jsem nakonec změnil její pozici. Mimochodem, použité lepidlo bylo Titebond III o pevnosti 4000 PSI, což je jednotka (pound per inch=liber na čtverečný palec), což představuje 27,6 MPa.

Dvě poličky přilepené, jedna z delší strany a jedna z té kratší.

Vidím tam ten krásnej Teak a ořech. Je tam taky olše a dub. Vidíte je taky? :D

No tak to byly nohy a jdeme to slepit k horní desce, co vy na to?

To už jsem nešrouboval, jen jsem to přes noc zatížil a přilepil. No a druhý den se šlo na moření Teakovým olejem. To si vezmete do ruky hadřík, který namáčíte a roztíráte na dřevo. Štětec jsem nepoužil a nelil jsem olej přímo na dřevo, mohlo by to vytvořit mapy s nestejnoměrným odstínem.

Poslední věc, která zbývala, bylo světlo. Chtěl jsem kolem dokola obvodu stolku zespodu dát světelného hada, který by v noci osvětloval podlahu. Koupil jsem tuhle mrchu na 9V baterku, že ho tam dám.

Bohužel při provozu vydával bzučící zvuk a bylo to na palici to poslouchat. Při tom nešlo koukat na filmy. Oni vyrábí skvělé hady, ale většina je jich na to je připojit do zásuvky nebo natvrdo na kabel a já potřeboval něco na baterky. LED co má mizivou spotřebu a baterka vydrží nesmysl. Nakonec jsem koupil tyhle LED světla, které mi krásně osvětlují ty dvě poličky. No není to paráda? Na spodek jsem přidělal nastavitelné nohy a pecka.

Za tmy to krásně osvětluje poličky.

A tady ho máme. I Olda Kulhánek se jím z výšky kochá. A tady je znovu a naposledy detail horní desky.

No není to pecka dřevo. Přemýšlím, jestli se to dá někde u nás v Čechách sehnat. Totiž pokud ne, tak si myslím otevření shopu s exotickým dřevem a máte vyděláno. Co si myslíte, tenhle majitel toho House of hardwood to tahá z celýho světa. Z Afriky, Jižní Ameriky a pokud mu to vozí do LA, proč by to taky nevozili do Práglu…. A pokud si to můžu dovolit koupit já (a nejsem žádnej milionář), tak se i u nás najde spousta lidí, co by to vzali útokem. Já jak tam jezdím docela teď často, tak tam furt vidím lidi přicházet a kupovat třeba jen jedno prkno nebo malej odřezek. Tuhle m jeden postarší pán jen tak z plezíru povídá. „Jsem normálně právník, ale našel jsem koníčka a vyrábím dřevěné násady na inkoustová pera“. A koupil takový malý zbytek exotické fošínky. Holt fajnšmekr, no.

Abych neusnul na vavřínech, tak jsem tam už nakoupil materiál na další projekt, čímž bude krájecí/pojízdný stolek do kuchyně. Bude sloužit jako krájecí prkénko a zároveň s přihrádkami jako sklad ovoce a zeleniny. Už se těším. Pak přijde na řadu konečně lavice pro jídelní stůl a židle. Mezitím ale snad dopíši super blog o Las Vegas, tak se těšte!

Autor: Tomáš Kohoutek | neděle 18.1.2015 9:10 | karma článku: 16,14 | přečteno: 1718x
  • Další články autora

Tomáš Kohoutek

Zavítal jsem do JPL v Pasadeně.

Dnes se spolu podíváme do výzkumného ústavu, nebo laboratoře chcete-li, proudového pohonu ve městě La Canada Flintridge, poblíž Pasadeny v Kalifornii v USA se zabývá vývojem pohonných jednotek pro sondy a letouny „Národního úřadu

19.9.2016 v 22:48 | Karma: 15,21 | Přečteno: 424x | Diskuse| Cestování

Tomáš Kohoutek

Americká Matějská pouť v San Diegu

Dnes se spolu podíváme do San Diega, resp. na úplný sever San Diega, Del Mar, kde hned na dálnici č. 5, spojující Los Angeles a San Diego se každý rok v červnu koná tzv. San Diego County Fair.

12.7.2016 v 0:57 | Karma: 18,45 | Přečteno: 589x | Diskuse| Cestování

Tomáš Kohoutek

Otevřený dopis adventureovi-Pavlu Klegovi

Dlouho jsem nic nenapsal a tak to tentokrát bude jen psaní bez obrázků a to přímo jednomu člověku. Asi ho mnozí z vás znáte. Jmenuje se Pavel Klega.

9.7.2016 v 2:29 | Karma: 26,42 | Přečteno: 3371x | Diskuse| Cestování

Tomáš Kohoutek

Harry Potter v Universal Studiích se brzy otevře

Vím, psal jsem o tom v roce 2013, ale musím se k tomu ještě jednou vrátit. Předně se chci omluvit za dlouhý výpadek mých blogů, ale nějak mne poslední dobou opustila psací múza.

4.4.2016 v 1:31 | Karma: 15,27 | Přečteno: 902x | Diskuse| Cestování

Tomáš Kohoutek

Whole Foods - vysavač na peníze

Pojďme se dnes spolu podívat na jeden řetězec s potravinami tady v usa. Je drahý, je skvostný a jmenuje se Whole Foods.

22.11.2015 v 1:33 | Karma: 22,20 | Přečteno: 2511x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09

Nejvyšší soud USA se poprvé zabývá otázkou, zda mají bývalí prezidenti absolutní imunitu vůči...

Ázerbájdžán v Karabachu zboural arménskou vesnici, na místě staví mešitu

25. dubna 2024  18:55

Ázerbájdžán v jedné ze znovuzískaných vesnic v Náhorním Karabachu zbořil 200 let starý arménský...

Omezí dávky i povolení. Litva a Polsko pomohou Kyjevu s vracením branců

25. dubna 2024  18:12

Litva hodlá pomáhat ukrajinským úřadům s navracením ukrajinských mužů v branném věku. Ve čtvrtek to...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  18:09

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 71
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1481x
Los Angeles a nejen to pohledem stavaře a člověka co hledá...

Seznam rubrik