Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jax sem v LA koupil biz (business)

Než dokončím výlet v New Yorku, je tu jeden velký update ohledně mého života a živobytí tady v Los Angeles. Začátkem listopadu roku 2011 jsem se octnul na LAX, vyplivlo mě letadlo s kufrem v ruce a hochu starej se...

Abych to trochu poupravil. Přesně tak to nebylo, ale prostě jsem toho času přiletěl do neznámé země, doma jsem všechno opustil, rodinu, všechny přátele, rodný dům s tím, že tady začnu úplně od znovu. Přiletěl jsem za manželkou, která se tady narodila. Čecháček co chce spasit svět a možná okusit ten "Americkej sen", kravina co?...no uvidíme.

Začalo to střední školou. Tenkrát jsem nevěděl, co budu dělat. Takový ty klukovský sny bejt ajzenboňákem, popelářem…pak nakonec pilotem dopravního letadla. Nic z toho se nekonalo. Skončil jsem na SPŠS Stavební v Dušní 17, obor Vodní hospodářství. V roce 1989 jsem tam napochodoval a ani jsem se nevysmrkal a byla revoluce. To byly časy… Nic, čtyři roky uplynuly a já jsem pokračoval na vejšku. Jak jinak, ČVUT Stavební v Dejvicích, obor Vodní stavby a vodní hospodářství. Jó to byly časy… na to dodnes vzpomínám. Prolezl jsem to, řekl bych bez většího zaškobrtnutí v nejkratší možný čas a pak najednou jsem nevěděl co a kam. Zkoušel jsem to v hoteliérství…nevyšlo to. Otec mě proto poslal na vyučenou do Kanady naučit se pořádně angličtinu. Sedm měsíců v Londonu, Ontario bylo asi mojích nejlepších měsíců života. Čas se ale naplnil a já se octnul zase doma a co teď? Nastoupil jsem tedy do mého prvního zaměstnání v oboru, do Metrostavu. Nikdy bych nevěřil, ale bylo to moje první pořádné zaměstnání a nebýt toho, že jsem tam potkal mojí budoucí ženu, která mě posléze přitáhla do LA, asi i poslední. Měl jsem velkou kliku na partu lidí v našem týmu a hlavně na mého šéfa. Vděčím mu za mnohé. Takových lidí na světě pomálu a já jsem neskonale rád, že jsem měl tu čest s ním sdílet ty společné roky života. Stali se z nás velmi dobří přátelé a já kdybych nemusel pryč za ženou, nikdy bych mu neutekl. No ale osud tomu chtěl a já mu musel, že končím, rvalo mi to srdce…

Takže v Metrostavu jsem byl od nejakýho 07/2001 do 10/2011 a pak to vyplivnutí na LAX.

A teď co? Kam se vrhnout. Pokud se sem dostanete, jste nuly. Vašemu vzdělání a diplomu nikdo nerozumí. Existuje sice jakási transformace, evaluace vašeho vzdělání, ale po trochu pátrání kolik by stálo peněz a času jsem toho ihned nechal. Stálo by to ranec a toho papírování by byl nesmysl. Raději znovu vychodit pár semestrů tady a pořídit di místní diplom možná jednoduší. Nicméně taky zdlouhavé…já přece ty nýýduju hned teď, musím nějak bydlet a jíst. Rok, 2011 a stavebnictví stále v depresi, krize pokračuje. Hledání místa je ta úplně nej věc ze všechno, co jsem chtěl dělat. Obzvláště, pokud vám do toho žena kecá co všechno musíte měnit na životopisu pokaždé, když to posíláte. Jako nula a posílal jsem životopis i na manuální práci. Když jsem tam psal moje vzdělání, častokrát jsem si říkal, že pokud to čtou a vidí paťáka s diplomem, jak se zkouší sehnat práci ve skladu, nebo na parkovišti…no nevím. Navíc autorizovaným inženýrem. Tady se tomu říká PE (Professional Engineer a berou za to mordu, pokud má kulatý razítko)

No ale poslal jsem to taky jednomu člověku, co se stará o bazény, akvárka, fontány a jezírka s koi kaprama. Odepsal a dali jsme si schůzku. Vzal mě. Začal jsem někdy v únoru 2012. Začal jsem pro něj pracovat. Mzda byla někde kolem $400/týden. Tak to šlo měsíce a rok. Postupně to rostlo na $450/týden, pak $520/týden a poslední měsíce to bylo $577/týden. To máte něco přes $2300/měsíc, pokud měl měsíc 4 týdny a $2885/měsíc, pokud měl měsíc 5 týdnů. To už je na český poměru schone, ale na americký poplatíte nájem, telefon, jídlo a jste na nule. Takže nic, budu muset něco vymyslet. Takhle to šlo od toho roku 2011 až do minulého října. Tenkrát se tak nějak zmínil, že to jeho biz prodal. Ukázal mi čísla, dělalo mu to měsíčně kolem dvanácti talířů, ročně tedy $144.000. Chtěl za to $88.000 s tím, že mi nechá veškeré vybavení, auto a že mu to můžu zaplatit na splátky. Pro mě ideál, jdeme do toho.

5 minut před dvanáctou se ale najednou cuknul. Že prý nejsem ready a že bych ztratil klienty a přišel o příjem a nezaplatil. Přičemž to byl nesmysl. On totiž začal podnikat ve stavebnictví a chtěl se vrhnout do stavby vodních staveb. Zase jsme u té vody….já, vodní hospodářství, střední, vejška….furt je tam ta voda.

Chtěl stavět fontány, bazény atd. Chtěl to jen nasmlouvat, najmou Hispánce a jen dozorovat…no možná, říkám si pod vousy. Takže už se nechce tahat s servisem, chce to prodat.

Někdo mu ale nejspíš řekl, nebo si to uvědomil sám, že pokud ten servis prodá, přijde o zaručený a stálý měsíční příjem. „Máš tam toho vola, co ti to celé vobstarává, je na něj spoleh. Vyhrál si s ním loterii. Nezbavuj se toho, když jen sedíš a kolektuješ dukáty!“

Takže z prodeje sešlo a já byl z toho na palici. Nicméně mě to nakoplo k tomu, že jsem si založit firmu, jméno, udělal jsem si licenci, pojištění, adresu firmy, mail box, certifikaci, bond a bůh ví co ještě…jo udělal jsem si webovky. Všechno potají, aby o tom nevěděl. A začal pomalu ale jistě nabírat svoje klienty. Až jich budu mít tolik, že mě to uživí, tak ho opustím. Webovky jsem poklobal z 80% sám (nastudoval jsem kvůli tomu tutoriály a z úplného neznaboha jsem je utvořil k obrazu svému) a 20% mi pomohla jedna dobrá kámoška. Všechno košer, místo textu mého jména obrázek, aby ho google roboti nelistovali, kdyby si náhodou hledal moje jméno. Založil jsem si google number…všechno v cajku.

Najednou je tady léto 2015 a já zjišťuji, že se konečně mohu osamostatnit. Koupím si svůj náklaďák, viz. http://tomaskohoutek.blog.idnes.cz/c/471502/new-truck-muj-novy-nakladak.html

A dojde na konečné řešení. Tenkrát v tom roce 2011, když jsem to musel oznámit Petrovi, mému šéfovi, mi do řeči nebylo, byl jsem z toho fakt smutnej. Dnešního dne jsem ale cítil úlevu. Už jsem chtěl prostě pryč, být svým pánem a tahle práce mě svazovala.

Standardem tady je dvoutýdenní lhůta. Poslal jsem tedy výpověď emailem a čekal, co se bude dít. První týden jakoby nic. Tak jsem se připomněl a najednou začal kolotoč. Napsal jsem, že bych mohl někoho zaučit ty poslední dva týdny. Jeden ale už utekl. Věděl jsem, že hned tak někoho nesežene. V neděli mi napsal, že někoho na pondělek má. To se mi nehodilo do krámu, páč jsem poslední dva měsíce dělal jak jeho, tak svoje klienty a bylo toho morda a makal jsem od rána do večera i o víkendech. V pondělí ráno přišla textovka, že chlap se něj vybodnul. Fuj, úleva… Nicméně „mám někoho jiného na úterý“. No tak v úterý ho vyzvednu a jedeme pár klientů když v tom zajedu na pumpu pro benzín a povídám mu: „No, tak běž mazat koupit benzín“. „Já nemám kartu“, „Tak kup za hotový“, „Nemám“ Tak volám, co mi to poslal za vola, že nemá peníze a že přece musel věděl, že já už nebudu nic kupovat. Paťák se normálně sebral a odkráčel po svých od pumpy, že na to sere. V tom mi bylo jasný, že nikoho jiného, jako jsem já hned tak nesežene. Zbýval možnost, že to někdo koupí. S nápadem, jestli to nechci koupit jsem vyvedl z omylu a odmítnul jsem ho.

Nicméně asi ze zoufalství se mi po pár dnech ozval, jestli bych to nechtěl koupit. Konečně totiž zjistil, že mám taky firmu. On totiž tento business má cenu nulovou, anebo cenu takovou, za kterou je někdo ochoten to koupit. Kupujete totiž jen jmenný seznam klientů a není záruka, že s vámi půjdou. Ono mezi námi ze začátku bylo jiskření, to víte, když se dozvěděl, že mám taky firmu a všechno jsem udělal za jeho zády. Pak ale uznal a ocenil a nabídnul mi prodej jeho klientů, jeho 33 klientů za $33.000 rozložených do jedenácti splátek po $3.300. Těch jeho 33 klientů stále zarábí něco kolem desetníku každý měsíc. Takže když do toho půjdu, po odečtení nákladů mi stále zbyde víc, než co jsem od něj dostával za práci a po 11 měsících to bude moje. Takže nakonec z $88.000 jsem to koupil za $33.000. V momentě, kdy tohle čtete se ze mě stal majitel businessu a jsem svým pánem. Nikdo mi už nebude mluvit do toho, jak to dělám, kde všude jsem ještě nebyl atd.

Svých mám 27, dohromady tady 60 a dělat jich 12/denně je na palici. Dobrovolně se tedy vrátím do situace před dvěma měsíci a budu toho mít plné brejle. Budu muset někoho dropnout nebo najmout extra sílu, aby mi s tím pomohl. Bude to síla, ale dám to. I kdybych měl teď 5 nebo 10 let makat, pak se na to můžu vybodnout a hodím šunky na stůl.

Je to Americký sen, nebo ne? Ještě nevím. Výnosy vypadají dobře, ale nákladová strana je taky náležitě propečená. Je tady draho a peníze jen tečou. Tu máš! On to dělal od roku 2007, začal s pěti stovkama a teď klove baráky. Třeba se tam taky jednou dostanu a vrátím se do mého oboru, i když v podstatě v mém oboru stále sem. Ta voda mě doprovází celým mým životem a jsem tomu rád.

Tak zase za týden ahoj.

 

 

Autor: Tomáš Kohoutek | pondělí 31.8.2015 0:06 | karma článku: 15,48 | přečteno: 446x
  • Další články autora

Tomáš Kohoutek

Zavítal jsem do JPL v Pasadeně.

Dnes se spolu podíváme do výzkumného ústavu, nebo laboratoře chcete-li, proudového pohonu ve městě La Canada Flintridge, poblíž Pasadeny v Kalifornii v USA se zabývá vývojem pohonných jednotek pro sondy a letouny „Národního úřadu

19.9.2016 v 22:48 | Karma: 15,21 | Přečteno: 424x | Diskuse| Cestování

Tomáš Kohoutek

Americká Matějská pouť v San Diegu

Dnes se spolu podíváme do San Diega, resp. na úplný sever San Diega, Del Mar, kde hned na dálnici č. 5, spojující Los Angeles a San Diego se každý rok v červnu koná tzv. San Diego County Fair.

12.7.2016 v 0:57 | Karma: 18,45 | Přečteno: 589x | Diskuse| Cestování

Tomáš Kohoutek

Otevřený dopis adventureovi-Pavlu Klegovi

Dlouho jsem nic nenapsal a tak to tentokrát bude jen psaní bez obrázků a to přímo jednomu člověku. Asi ho mnozí z vás znáte. Jmenuje se Pavel Klega.

9.7.2016 v 2:29 | Karma: 26,42 | Přečteno: 3371x | Diskuse| Cestování

Tomáš Kohoutek

Harry Potter v Universal Studiích se brzy otevře

Vím, psal jsem o tom v roce 2013, ale musím se k tomu ještě jednou vrátit. Předně se chci omluvit za dlouhý výpadek mých blogů, ale nějak mne poslední dobou opustila psací múza.

4.4.2016 v 1:31 | Karma: 15,27 | Přečteno: 902x | Diskuse| Cestování

Tomáš Kohoutek

Whole Foods - vysavač na peníze

Pojďme se dnes spolu podívat na jeden řetězec s potravinami tady v usa. Je drahý, je skvostný a jmenuje se Whole Foods.

22.11.2015 v 1:33 | Karma: 22,20 | Přečteno: 2511x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 71
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1481x
Los Angeles a nejen to pohledem stavaře a člověka co hledá...

Seznam rubrik