Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zavítal jsem do JPL v Pasadeně.

Dnes se spolu podíváme do výzkumného ústavu, nebo laboratoře chcete-li, proudového pohonu ve městě La Canada Flintridge, poblíž Pasadeny v Kalifornii v USA se zabývá vývojem pohonných jednotek pro sondy a letouny „Národního úřadu

JPL sponzorovaný fakultou Caltech, a jako jednou z jeho divizí je vedoucím centrem pro robotický průzkum sluneční soustavy v USA. Pracujíc společně, Caltech a výzkumní pracovníci a technici z JPL vrhají nové světlo na původ naší sluneční soustavy a vytváří znalosti týkající se nejen vzdálených planetárních souhvězdí, ale samozřejmě také Země a její atmosféry. JPL je v současné době zodpovědná za provádění misí s více než dvěma tucty kosmických lodí.

Jinak se historie JPL datuje do roku 1936, kdy na pozemcích vlády USA, přesně na 72 ha na okraji Pasadeny vzniknul tento obrovský campus, který dnes spadá pod městkou část La Canada Frintridge. Pracuje v něm přes 5.000 zaměstnanců a jednou do roka mají Den otevřených dveří, kdy se běžná veřejnost může dostat dovnitř a to zcela zadarmo. A my se tam dnes půjdeme podívat.

O lístky je velký zájem a ani se mě neptejte, jak jsem k nim přišel, ale prostě se nám dostalo toho štěstí a v sobotu 4. 6. 2016 jsme vyrazili. Když se podíváte na tu fotku, tak v popředí napravo jsou ty obrovské garáže a my přijedeme vstupem č. 3 úplně napravo.

Kdo viděl film The Martian s Mattem Damonem, JPL tam hrálo docela velkou roli. Nemohl jsem dočkat, až uvidím známé lokace, které jsem zahlédnul ve filmu.

Předem vám řeknu, že se nepodíváme všude. Potíž byla v tom, že jsme měli lístky až od 13:00 a oni zavírali v 16:00. Tudíž projít všechno ve třech hodinách s malým děckem prostě nešlo. Tak si zbytek budu muset nechat na jindy. Nebyli jsme ani na jednom z dokumentárních filmů, promítaných v budovách č. 16 a č. 17 a k naší velké škodě jsme nebyli v budově č. 4, což je MIssion Control, řídící středisko kosmických letů všech sond JPL, kterých, jak už jsem řekl, mají v současné době více, jak dva tucty rozesety po naší sluneční soustavě. Tam se pracuje 2 hodin denně.

Tam ale byla děsná fronta a nechtělo se nám tam čekat. Byla to ale chyba. Příště, no. Pro mne byl největším zážitkem budova č. 14, dílna. Obrovská hala s veškerým možným vybavením, na jaký si můžete pomyslet, tak tam byl. Soustruhy, řezačky, lasery no prostě by vám tam vyrobili jakýkoli přípravek z jakéhokoli materiálu.

Obrovské mašiny na velkoformátové objekty a pak také pily na jemné řezání.

Další velmi zajímavou budovou bylo č. 13, což je budova pro montáž raket, sond, satelitů, roverů, zkrátka všeho, co od JPL kdy letělo, letí a poletí do vesmíru. Je to největší „čistá místnost“, kde dochází k montáži a testování. Je to ta budova za tím slunečním stanem v pozadí.

Kdy jsme stáli venku před budovou ve frontě, jeden mladý kluk, zaměstnanec tam lidem do amplionu vyprávěl informace o této budově. Povídal, že jedna krychlová stopa vzduchu, který normálně dýcháme, obsahuje 600.000 částic prachu, elementů, čehokoli, co se tam zrovna nachází. Tato budova musí být uvnitř tzv. čistá a tak je neustále pod mírně větším tlakem, než je atmosférický tlak (aby se nic nedostalo dovnitř) a vzduch proudící dovnitř se protahuje přes soustavu nejjemnějších filtrů a mikro sít, a dovnitř se dostává ve formě, kdy obsahuje méně, než 10.000 částic na jednu krychlovou stopu. Je to z důvodu, aby ochránili místa, kam posílají svoje sondy od případného zavlečení nějakého znečištění nebo nákazy.

Všechno je v původní velikosti. Venku pak bylo spousta planetárních vozítek a různých robotů. U každého mě překvapilo spousta mladých lidí, zaměstnanců, kteří o tom do podrobnosti vyprávěli.

Když vás zmohla únava, mohli si posedět pod 100 let starými Barouny olivovníky anebo jít dovnitř jakékoli budovy za klimatizací.

Většina byla formou muzea, kde byly vystaveny modely, které JPL vytvořilo. Jako třeba tady sonda Voyager.

Anebo v ostatních budovách to fungovalo tak, že tam byly stoly a na každém z nich nějaký fyzikální, chemický nebo biologické experiment, na kterém JPL pracuje.

Všichni zaměstnanci měli červené trika, velmi přátelští a odpovídali na všechny otázky. Ostatně je to služba zadarmo veřejnosti a mají to ze zákona povinné, je to jen jednou za rok.

Mě z vystavených exponátů nejvíce zaujal tento:

Je to Aerogel na bázi siliconu. JE složen z 99,8% vzduchu. Slouží pro zachycování prachu a částic přilétajících z komet a používá se na těsnění elektroniky měsíčních roverů. (nešel na to vůbec použít focus, nešlo to vůbec zaostřit.)

Kdyby to šlo, byl bych tam celý den. Bohužel to s malým děckem nešlo a taky sehrál velkou roli čas, kdy jsme se tam dostali až pozdě. Chce to příště sehnat lístky už na 9 ráno.

Jo mimochodem, ptal jsem se, kde jako že natáčeli toho Marťana a pán mi povídá, že se to tam vůbec netočilo, jen pár detailů. A já se tak těšil, že se podívám na tu vstupní bránu a ono nic. Na imdb.com píšou adresu 4800 Oak Grove Parkway, což je v tom areálu, ale já to tam nikde neviděl, tak možná příště.

No…ještě se tam určitě alespoň jednou podívám.

 

Autor: Tomáš Kohoutek | pondělí 19.9.2016 22:48 | karma článku: 15,21 | přečteno: 424x
  • Další články autora

Tomáš Kohoutek

Americká Matějská pouť v San Diegu

Dnes se spolu podíváme do San Diega, resp. na úplný sever San Diega, Del Mar, kde hned na dálnici č. 5, spojující Los Angeles a San Diego se každý rok v červnu koná tzv. San Diego County Fair.

12.7.2016 v 0:57 | Karma: 18,45 | Přečteno: 589x | Diskuse| Cestování

Tomáš Kohoutek

Otevřený dopis adventureovi-Pavlu Klegovi

Dlouho jsem nic nenapsal a tak to tentokrát bude jen psaní bez obrázků a to přímo jednomu člověku. Asi ho mnozí z vás znáte. Jmenuje se Pavel Klega.

9.7.2016 v 2:29 | Karma: 26,42 | Přečteno: 3371x | Diskuse| Cestování

Tomáš Kohoutek

Harry Potter v Universal Studiích se brzy otevře

Vím, psal jsem o tom v roce 2013, ale musím se k tomu ještě jednou vrátit. Předně se chci omluvit za dlouhý výpadek mých blogů, ale nějak mne poslední dobou opustila psací múza.

4.4.2016 v 1:31 | Karma: 15,27 | Přečteno: 902x | Diskuse| Cestování

Tomáš Kohoutek

Whole Foods - vysavač na peníze

Pojďme se dnes spolu podívat na jeden řetězec s potravinami tady v usa. Je drahý, je skvostný a jmenuje se Whole Foods.

22.11.2015 v 1:33 | Karma: 22,20 | Přečteno: 2511x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Kohoutek

Jak se vydělává na flipování domů v Los Angeles

Dnes se spolu podíváme, jak dá vydělat na koupi a prodeji domu v Los Angeles. Dnes se dá vydělat na všeličemž.

12.10.2015 v 0:48 | Karma: 14,54 | Přečteno: 1539x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Kohoutek

Na večeři v San Diegu

Dnes se podíváme do San Diega, kde jsme byli o víkendu a zajdeme spolu na večeři do „JUNIPER AND IVY“. Co že to je?

15.9.2015 v 0:40 | Karma: 12,39 | Přečteno: 390x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Kohoutek

New York - část 3. (poslední)

Dnes se naposledy vrátíme do New Yorku, kde jsem letošního května brouzdal ulice s půlroční dcerou v kočáře.

7.9.2015 v 23:33 | Karma: 13,13 | Přečteno: 333x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Kohoutek

Jax sem v LA koupil biz (business)

Než dokončím výlet v New Yorku, je tu jeden velký update ohledně mého života a živobytí tady v Los Angeles. Začátkem listopadu roku 2011 jsem se octnul na LAX, vyplivlo mě letadlo s kufrem v ruce a hochu starej se...

31.8.2015 v 0:06 | Karma: 15,48 | Přečteno: 446x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Kohoutek

Výlet do New Yorku - 2. část

Dnes se podíváme vesměs na místa, kde jsem/jsme jedli a tak bude skoro celý blog o jídle v New Yorku.

23.8.2015 v 23:47 | Karma: 11,31 | Přečteno: 347x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Kohoutek

Výlet do New Yorku - část 1.

Dnes bych chtěl ztratit pár slov o New Yorku, kde jsme byli se ženou a naší půlroční dcerou. Manželka má totiž novou práci, a jelikož její šéf pracuje v New Yorku, poslali jí na trénink do jejich kanceláře právě do New Yorku.

16.8.2015 v 22:25 | Karma: 11,05 | Přečteno: 517x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Kohoutek

New computer - můj nový počítač

Poslední počítač, který jsem si postavil, ještě když jsem byl doma, byl pecka. Bylo to v roce 2008 a dodnes ho mám doma. Musel jsem ho nechat doma, vážil totiž přes dvacet kilo a byl obrovskej.

10.8.2015 v 0:49 | Karma: 8,84 | Přečteno: 407x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Kohoutek

New truck - můj nový náklaďák

Všechny vás zdravím. Po velmi dlouhé pauze zase o sobě dávám vědět formou blogu a chtěl bych úvodem říci, že jsem si dal závazek psaní jednoho blogu každý týden.

3.8.2015 v 0:19 | Karma: 11,85 | Přečteno: 491x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Kohoutek

Coffee table

Po menší pauze jsem tu opět s dalším kouskem nábytku, tentokrát coffee table do obývacího pokoje. Poté, co jsem vyrobil jídelní stůl, jsem dostal „zuby“ na sice menší porci co se týká objemu, ale o trochu náročnější výrobu co se týká času. Ve své podstatě to bylo o tom samém, jako jídelní stůl. Nakoupil jsem odřezky fošen, co se jim tam válely v bedně a také jsem vzal zbytky dřeva, co jsem měl z výroby jídelního stolu, a začala výroba.

18.1.2015 v 9:10 | Karma: 16,14 | Přečteno: 1718x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Kohoutek

Jak jsem vyrobil jídelní stůl

Dnes vám ukážu, jaký jídelní stůl jsem pro nás vlastnoručně vyrobil. Jsme krátce v novém bytě, a jelikož máme ještě pár kusů nábytku darovaných, především jídelní stůl (který se do našeho bytu svým designem už dávno nehodí), rozhodnul jsem se, že pro nás stůl vyrobím.

12.12.2014 v 7:55 | Karma: 32,81 | Přečteno: 29701x | Diskuse| Hobby

Tomáš Kohoutek

Jak se dá vydělat na vodě

Mám ještě trochu času, a tak bych se chtěl zmínit o nastupujícím velkém businessu prodeji vody, který tady v Los Angeles je na vzestupu.

10.11.2014 v 7:00 | Karma: 20,71 | Přečteno: 1866x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Kohoutek

Oslava 40. výročí časopisu Hustler

Vím, je to už hodně dlouho, co jsem napsal poslední článek a tak se raději pojďme do toho hned ponořit. Dnes se podíváme na jednu párty, na které jsem se octnul. Bylo to čtyřicáté výročí jednoho bezvýznamného plátku jménem Hustler. Jo, jo, čtyřicet let tomu bylo, kdy Larry založil svůj časopis. Už jsem vám psal o vánoční besídce, kde jsem shodou okolností také byl a tak se spolu podíváme, jak to probíhalo tady. Mimochodem, bylo to už v červenci, takže trochu starý, ale ke psaní jsem prostě doteď nedostal.

8.11.2014 v 16:00 | Karma: 9,96 | Přečteno: 790x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Kohoutek

Oslava 40. výročí časopisu Hustler

Vím, je to už hodně dlouho, co jsem napsal poslední článek a tak se raději pojďme do toho hned ponořit. Dnes se podíváme na jednu párty, na které jsem se octnul. Bylo to čtyřicáté výročí jednoho bezvýznamného plátku jménem Hustler. Jo, jo, čtyřicet let tomu bylo, kdy Larry založil svůj časopis. Už jsem vám psal o vánoční besídce, kde jsem shodou okolností také byl a tak se spolu podíváme, jak to probíhalo tady.

6.11.2014 v 8:40 | Karma: 7,24 | Přečteno: 357x | Diskuse| Ona

Tomáš Kohoutek

Kde se v LA dobře a lacině najíst č. 3 - Eddie´s

Včera večer jsme zajeli do jedné z mých nejoblíbenějších restaurací v LA. Následující články o restauracích budou právě o nich. Patří mezi ty levnější, ale peckózně dobré a tudíž pokud budete někdy v LA a budete mít už dost všech MacDonaldů a junk foodu, měli byste zamířit právě sem. Navíc, „Pokud máte rádi česnek, budete to milovat.“

27.5.2014 v 9:08 | Karma: 14,00 | Přečteno: 810x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Kohoutek

Maui, Hawaii. Část pátá

Tak a máme před sebou poslední den na Maui. Ráno jsme vyrazili na snídani a musím říct, že to bylo poprvé, co udělali dobrou káves. Bylo to nové místo a tak se asi snažili.

23.5.2014 v 10:16 | Karma: 11,76 | Přečteno: 587x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Kohoutek

Maui, Hawaii. Část čtvrtá

Vyrážíme hned další den, tj. v úterý na výlet do Paii. Cestou můžete vidět sklizeň cukrové třtiny.

21.5.2014 v 10:06 | Karma: 13,37 | Přečteno: 708x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 71
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1481x
Los Angeles a nejen to pohledem stavaře a člověka co hledá...

Seznam rubrik